Konst - AX

(bring new life to death, supermarket 2011)

 

Grattis Norrköping! Konstnären Anastasia Ax ställer ut ”Paper Island” på Verkstad, fram till den 26 februari.

Ax´s installationer kan beskrivas som lämningar efter någon form av ritualer eller besvärjelser. En ritual är en handling med symbolisk betydelse som anses besitta en underbar kraft att behärska naturmakterna. En besvärjelse kan vara en mängd ihopsatta effekter av magi. Apokalyptik avser egentligen en slutgiltig seger över ondskan vid världens eller historiens slut. Dvs apokalyps betyder egentligen uppenbarelse (underförstått från gud) och har ursprungligen ingenting med världens undergång att göra. Den undergångsteori som ligger närmast i tid har sin utgångspunkt i att mayaindianerna lät sin stora årscykel sluta 21/12-2012 (!). Betydelsen har således ändrats och kopplas nu samman med tillintetgörelse och mänsklighetens utradering. Måhända just den som Ax förbereder oss inför.

 

Hennes arbeten får mig att tänka på kvarlevor, lämningar, spillror, reliker, ruiner, avfall utan vare sig dofter eller snusk. Mer som en avstannad minnesbild i kritvitt. Spår efter en mindre, nästan behändig, katastrof åsamkad av minst en person utan att åstadkomma allt för stort mänskligt lidande eller ödelägga materiella värden. Som en aptitretare på vad som kan hända. Eftersom aptit sammanfaller med hunger kommer jag osökt in på hennes fysiska action med svart rinnande ur munnen. Det är både kväljande och effektfullt.

Mindre objekt som ofta återkommer i de stora landskapen liknar sköra kokonger eller ägg. Även om det på många sätt handlar om en mänsklig destruktivitet, ligger de som pärlor i landskapet; släta och bräckliga i en slags personlig poesi. Inom etiken handlar det hela om ärlighet och sanningshalt; det får mig att tänka på vad hennes konst utger sig för att vara som aldrig känns förfalskad.

 

Utan att ha sett den nya installationen på Verkstad vet jag ändå ganska bra vad jag pratar om. Vi har nöjet att samarbeta och jag skulle vilja kalla det för lustfylld noise. Ax framkallar gastkramande höga frekvenser med utlösande energi, medan jag tillför en slags tyngd likt en mullrande underton. I somras bjöd Ax in tre personer, bl a mig, till ”Exile” på Way Out West i Göteborg och i höstas uppträdde vi på Fylkingen i Stockholm med Heaven/Hell. Men samarbetet började för exakt ett år sen på Supermarket med ”Bring new life to death” och en cd-utgivning med samma titel recenserades helt nyligen av Thomas Millroth. Den finns att läsa på www.soundofmusic.nu

Marja-leena Sillanpää

Stockholm 2012

 

 



det kan tyckas att jag varit tyst med recensioner

det har jag inte varit, men de har kunnat läsas på NT istället

just denna passade dock inte in där

men här passar den lika stiligt som vilken som helst



 

Trackback
RSS 2.0