Konst - två tecknare.


SV


Ulf Lernhammar
Teckningar (som visas nu i höst på Universitetet i Örebro)

Susanne Vollmer
Teckningar (som visades i våras på utställningen Hypnopomp, S.P.G i Stockholm)

Detta är deras äventyr i en värld som strider mot välkänd logik. Det handlar om de sjuåriga som sitter och har tråkigt, då helt plötsligt en vit kanin dyker upp som plockar upp en klocka ur sin västficka och säger ”kära nån, jag är sen, jag är sen!”. Kaninen skuttar vidare och de blir nyfikna och springer efter. De tittar ner i kaninhålet och faller, ja faller flera mil. Och efter det så är ingenting sig likt!

UL

 

Jag recenserade Ulf Lernhammars utsmyckning på Järntorget i Örebro, December 2010. Redan då beskrev jag hur fint slumpen i Ulfs arbeten får gå hand i hand med det genomtänkta.

Magiska platser utanför våra liv som Ulf Lernhammar visar för oss. Vi får spontant slå följe med honom på en vindlande tur i något som ser ut att sväva på gigantiska teckningar med lätta streck. Vi kan låta oss lyftas med för att försvinna en smula, in i något som kanske kan kallas för evighet… Allt sker nämligen på ett undermedvetet plan, med en slags gåtfullhet och mångfald som skapar en närmast overklig stämning. Linjer döljer inte på minsta vis denna lätthet som slungas utanför omloppsbanan, upp ur underjorden, ut i rymden med ett otroligt väderkorn (när det gäller) som är viktigare än allt personligt. Det som fick tystnad att växa och rinna bort, men ändå i någonting annat som låg i luften. Förstår man det. Förstod någon överhuvudtaget vart jag ville komma.



SV

Lewis Carroll brukade ibland säga: ”Om du inte vet vart du är på väg kommer du att hamna någon annanstans!” Det finns alltså vissa kopplingar till Alice i Underlandet.

I utställningen "Hypnopomp" visade Susanne Volmer bl a tuschteckningar. De har sin egen skärpa, långt från varje kropp av kött och blod som återknyter till något förlorat och hittar en fast grund för de många omvärderingar som måste göras. Det analyseras i våra förbindelser med drömmens logik mellan fyra ögon. Med självklarhet; stadigt balanserat på samma gång tillräckligt förtrollande och lite tungfotad så att man står stadigt, jovisst synteser, jovisst dissekeringar när en tes och en antites ställts gentemot varandra. Man skiljer på skarpa verktyg (då man skär/klipper) och trubbiga (då man med fingrar delar olika strukturer som endast är löst förbundna med varandra). Som att befinna sig mitt i en konkret gelé eller stelnad välling. Som att i berusad harmoni vakna av dörrklockan. Som om lyckan nästan alltid ligger orörlig och lockande, bara finns där och väntar på att bli funnen. Susanne Vollmer har dessutom ett klockrent intresse för titlar, de utgör ofta en värdefull del i hennes arbeten t ex

* Du kommer att bli rik och berömd, Freuds drömmar med utdrag ur Drömlexikon A-Ö.

* Drömmen om baskern.

* Drömmen om bron.

* En näckros i lungan.

* Nix on Crab; Stick With Butterfly.

* You´ve Been Telling Me the Secrets You Should Keep.

Med en kombination av motsättningar, lurar Susanne Vollmers teckningar lite i närheten av Ulf Lernhammar, men bara nästan och helt hastigt.

 

UL

 

I Ulf Lernhammars teckningar finns visserligen lite av det knivskarpa, men också en hemlighetsfull, tunn och luftig sfär att vila i. Genom att associera fritt kan man leka fram meningar, liksom bilda egna titlar, till de teckningar han ämnar visa i höst. För mig blev det så här:

* oändligt länge ringlas en hög som bildas av överkokt pasta sett från ovantill

* med lätta fingrar sammanfogades spindelväv till nya formationer i hypnos

* spiraler som får det att vattnas i mungiporna på vilken patafysiker som helst

* med lika lätta fingrar följa trollsländan o sedan slänga upp en pälstuss o vänta

* kappans tunna trådar hålls ihop sida vid sida i följsamt samförstånd

* om jag lägger formen efter min bulle här så kan du lägga din där

* strandfynd i underlandet

* sjöväxtens förökelse i rökelse

* vred sig in i ett andetag till sista droppen

* vindlande dröm som sammanställs med torrt sakliga tolkningar av detaljer

* luddet från skyddsandens filter

 

Marja-leena Sillanpää.

 

 




 

 

 


W O W - Prince

&
Prince på Way Out West
12 augusti 2011

Festivaler är verkligen inget för alla.
Festivaler är verkligen inget för mig, förutom Norbergfestivalen som jag besökt 2007 & 2009. I Norberg får man förutom mycket kraftfulla ljudupplevelser (mest i elektronisk musik) även en extraordinär miljö.
W O W under helgen befann jag mig av naturliga skäl mest i närheten av installationen EXILE av Anastasia Ax.
Jag hörde också flera konserter... tillbakalutad tillsammans med ett tiotal fina människor omkring mig i ett stillsamt backstageområde. Där pågick både lättsamma skratt och personliga samtal, samtidigt godsaker att förtära. Likt ett trevligt trädgårdskalas hos vänner, fast med ljudet av 30 000 människor på andra sidan av höga staket. 

Men så var det trots allt EN konsert som fanns på allas läppar som ingen fick missa (man behöver inte vara ett stort fan för att inse storheten i möjligheten att se Prince live).
Utan att vara ett stort fan, inser vem som helst vad Prince har gjort för en viss genre i musiken. Prince skriver, komponerar och producerar nästan alla låtar själv och spelar de flesta instrumenten på sina album. Han ses som perfektionist och är känd för att ha hundratals osläppta låtar under eget namn eller under olika alias. Prince har använt många pseudonymer; det sägs att han blev trött på att se sitt namn överallt och att bara egoistiska personer tar äran för vad de gjort.
Jag tänker lite på Oni Ayhun igen dvs hur många vet vem det är... Och på The Kid Below.

 


Det var bara att följa strömmen av festivalare, strax efter att just Anastasia Ax och Oni Ayhun gått av fredagens EXILE. Eller följa Prince röst som öppnade med "1999".
Och när vi stod i en gigantisk ovation och såg Prince på tv... eller som en prick långt bort på scenen... man kunde naturligtvis snirkla sig in i massan och hamna längre fram med de som kan alla texter och på så vis komma i stämning... men tankarna snurrade t ex om någon blev galen och började skjuta in i folkmassan.
Jag gick iväg, ut från området, till en uteservering i närheten, där vi två satt och njöt av folktomhet. En timme senare hördes genom öppet fönster (vi bodde granne med festivalområdet) Prince som sjöng mig till sömns.

Just idag, fast 1969, började Woodstockfestivalen!
Den pågick i tre dagar med ca 500 000 besökare. Filmerna kan man se om med jämna mellanrum. Förutom oförglömliga framträdanden med Janis Joplin, Joe Cocker och Jimi Hendrix, men ändå särskilt Richie Havens, finns ett ljuvligt klipp på ett par som metodiskt förbereder sig för älskog i buskaget.



W O W - EXILE
12 fredag - Anastasia Ax med Oni Ayhun.
13 lördag - Anastasia Ax med Marja-leena Sillanpää o Dasha Rush.


Marja-leena Sillanpää.








RSS 2.0