Pia Sandström - bok



HORISONTALT LÄGE OCH VERTIKALT LÄGE BILDAR KORS
En reportagebok av Pia Sandström
Utgiven av Kultur i länet, 2011.
ISBN 978 91 633 8093 8

Det här är en trevlig bok; det syns direkt.
Att Pia Sandström skulle göra något annat är dessutom otänkbart, som jag ser det.
Men HORISONTALT LÄGE OCH VERTIKALT LÄGE BILDAR KORS är mer än så. HORISONTALT LÄGE OCH VERTIKALT LÄGE BILDAR KORS är en viktig del i en utsmyckning av Pia Sandström på Enköpings ambulansstation. Något som skulle göras i de flesta utsmyckningsfall... inte minst för konstnären själv. Dels som en konkret dokumentation på vad man gjort med möjlighet att berätta även det som sker på djupet, kanske innan eller efter ett utsmyckningsuppdrag. Dels som ett bevis på hur det såg ut när konstnären hade lagt en sista hand, för därefter kan mycket hända. Det kan hända att konstnären återvänder långt senare till den utsmyckning som gjorts (t ex till förskolan Kärrspiran i Botkyrka) och nästan inte känner igen sig längre.
Det hände i alla fall mig och konstnären Anna Giertz. 

INLEDNING
(HORISONTALT LÄGE OCH VERTIKALT LÄGE BILDAR KORS)
"Finns det en kunskap som inte går att översätta till ord och regler? Hur sammanflätas i så fall den kunskapen med våra egna drömmar, tankar och behov? Jag har intresserat mig för tyst kunskap, som kan beskrivas som outtalad praktisk kunskap baserad på intuition och erfarenhet."
Pia Sandströms beskrivning av HORISONTALT LÄGE OCH VERTIKALT LÄGE BILDAR KORS är en reportagebok i dialog med verket som vandrar vidare ut från det mer avskilda rummet på ambulansstationen. Hon har fascinerats av ambulansförarnas dagliga möte med födsel, liv och död och deras möjlighet att ändra utgången eller riktning på en människas livsberättelse. "Där finns en början, mitt och ett slut likt en klassisk berättelse. Men jag kan också kasta om händelseförloppet."
Pia Sandströms relation till orden, till språket är behagligt. Det är lätt att följa med som om allt vore mycket enkelt. Med Pia Sandströms sätt att se eller uttrycka sig är livet och den sköra tråden till att livet kan ta slut helt enkelt naturlig. Hennes reportagebok handlar främst om samtalen med fem ambulansförare, men det är särskilt det som handlar om henne själv som verkligen berör mig.
Det är mitt på dagen, under natten och på morgonen eller mitt problem att jag svimmar hela tiden och har utomkroppsliga upplevelser som jag inte begriper eller att jag hör och ser allt väldigt tydligt tills ridån slutligen dras åt sidan.
Vissa frågor skulle kunna vara början till egna poem.
Kan man känna att de själva känner på sig att de är på väg att dö?
Sömnen och drömmen påverkas av svåra situationer; dyker sådant upp i det undermedvetna?
Kan känslan av magi uppstå i arbetet?
Magi är inget arbetsredskap, men kan känslan av magi alltså uppstå ändå dvs en verklighetsuppfattning grundad i övertygelsen om att människan kan påverka den fysiska världen genom kontakt med övernaturliga makter. Magi handlar enligt moderna magiker om att med tankens kraft uppnå vissa mål. Ett mål har flera betydelser. Det kan vara en slutpunkt och samtidigt något vi vill göra. Det är ett äldre svenskt ord för språk eller för volymenhet. Måltid som en matportion och inom sport när det gäller att sätta in en puck i mål. En sak som många glömmer när det handlar om att sätta mål är att skapa en målbild. Trycket i de svartvita bilderna i HORISONTALT LÄGE OCH VERTIKALT LÄGE BILDAR KORS är aningen blurrigt så att de blir torrare och mer dokumentära. Det funkar.


Människans mål är att minnas det vi är med om som vi förknippar med gott och förtränga det som gjort ont. Men det mesta vi ser och hör, de flesta vi möter kommer vi trots allt att glömma. Så är dock inte fallet med denna bok.

Marja-leena Sillanpää.


Naturligtvis ska en stilig bok releasas på världens bästa bok-ställe!

Bokrelease för Horisontalt läge och vertikalt läge bildar kors av Pia Sandström på Rönnells 26 november kl 14–16 Rönnells Antikvariat, Birger Jarlsgatan 32, Stockholm


kolla http://www.piasandstrom.com




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0