Tamburmajor - en gåva


Tamburmajor

Björn Dahlberg

Tomas Olander

 

Tamburmajor eller tambourmajor är förste trumslagare.

Det är benämningen på den person som med en stav anför en musikkår i marschformation. Sommaren 2007, när KREV annekterade Isola di san Michele (dödens ö), väcktes jag av turister nere på gatan och samtidigt kom en dröm om ett ljud som innefattar en marschformation. Den egentliga benämningen inom svenska försvaret är taktofficer, regementstrumslagare, flottiljtrumslagare eller flaggtrumslagare.

 

Man kan också kalla en form av klädhängare för tamburmajor.

I min arbetslokal står en tamburmajor tack vare två personer.

 

Jag är konstnär, men även lärare på Örebro konstskola. Tomas är konstnär, men även lärare och vaktmästare tillsammans med Björn som också är vaktmästare och lärare på Örebro konstskola. Vi är alltså arbetskamrater. När jag i våras höll i en skulpturkurs, hade dessa två hjälpt mig med att skaffa de möbler som deltagarna skulle få arbeta med. Jag råkade knysta att jag själv varit på jakt efter en tamburmajor en längre tid. Det fanns behov av att hänga ytterkläderna någonstans i min nya arbetslokal i Stockholm. Redan nästa morgon står det en och väntar på mig. Att vänta är att avstå från att göra något under en viss tid vilket ofta innebär att stanna kvar på en viss plats, vanligen för att det lämpliga tillfället först inträffar senare. Björn hade på sitt typiska vis trollat fram min önskan.

Denna tamburmajor var av klassisk modell och jag lovar att någon var glad som en trumslagare och tambour är det franska ordet för liten trumma (!) och en galge har olika betydelser (det kan vara en anordning för avrättning eller en annan anordning på båtar, men jag syftar på det redskap som underlättar klädförvaring) och en gåva kan vara oerhört värdefull att få även om det fattas några knoppar.

1. Knopp är förstadium till en blomma innan den har slagit ut.
2. Knopp är huvud, skalle.
3. Knopp är handtag format som ett klot.
4. Knopp är en dekorativ avslutning på ett rör eller en stolpe.

Tamburmajoren var märkligt borta i flera dagar, men när den kom tillbaka fattades inga knoppar. Tomas hade på sitt något typiska vis trollat fram nya. Träsnide är ett vitt begrepp som omfattar någon form av bearbetning av trä med verktyg till något slags estetiska objekt.

 

Axel Robert Petersson var mest känd som Döderhultarn. Han föddes 1868 i Döderhults socken i Småland och dog 1925. Han var träskulptör. 1868 var ett skottår som började på en onsdag och skrivmaskinen uppfanns då av Christopher Scholes. 1925 var däremot ett normalår som började en torsdag. Nu på torsdag kommer Emelye Leffler, en fd elev på Örebro konstskola, till New York. 1925 återtar Norges huvudstad Kristiania det gamla namnet Oslo. Strax därpå meddelar Benito Mussolini att han tar diktatorisk makt över Italien. Men i Oslo var Grandia och tillverkade träskor i en park våren 2005 och för ett par veckor sen blandades Grandias elixir i en Italiensk kanal. Stalin avskedar Trotskij som krigskommissarie i Sovjetunionen 1925 och den svenska riksdagen avslår förslaget om likalön för kvinnor i stalig tjänst. Göteborgs nya konstmuseum invigs av prins Eugen och exakt 40 år innan jag föds dvs 7 april 1925 brinner ett bomullsspinneri ner.

Det här är egentligen inte någon recension om en tamburmajor. Inte heller om Grandia, träsnide, bränder eller ett årtal.

Det här är en berättelse om två personer som knappast var tilltänkta 1925, men som sedan en tid gör världsskillnad för alla som befinner sig på en viss konstskola.

Varje dag.

 

Marja-leena Sillanpää.

 

 


 

 


 

 


 

 


 

 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0