falurött - färg

 

Varje sommar infinner sig tillfället (som oftast innebär att resa byggställning på gården) då någon av byggnaderna ska rödmålas. I år gällde det en gavel. Varje gång jag kommer i kontakt med den där färgen blir jag kär! 
Jag bodde i Falun några år. Falun har en särskild plats i minnet, men min relation till Falu rödfärg beror snarast på dess sympatiska egenskaper.

De äldsta spåren man funnit härstammar från 1500-talet. Förr var husen i allmänhet omålade och rödfärgade timmerhus var ett tecken på rikedom; förebilden var röda tegelbyggnader på kontinenten. En kontinent är en stor sammanhängande landmassa. Världsdelar är således mänskliga gränsdragningar medan kontinenter är geografiska och naturliga. Orden används ibland synonymt och naturlig är bl a äkta, sann, normal och motsatsen är tillgjord. Falu rödfärg är naturlig. Förutom att rödfärgen var billig och gav husen ett estetiskt värde innehöll rödfärgen flera olika sorters mineraler som bidrog till att konservera träet så att husen höll längre. Ett fint exempel på en sund mänsklig gränsdragning är KREV - KonungaRikena Elgaland Vargaland, där gränsdragningarna snarast sker imaginärt. En av konungarna i KREV har för övrigt en kopparstav som spira.

Råvaran kommer från koppargruvan i Falun. I Falun gick jag min första konstskola på Fornby Folkhögskola 1996-97. Kent Boholm var tongivande huvudlärare på skolan, men delar numera ut sina buketter av toaborstar på en helt annan sida av tillvaron eller i vårt minne. Konstskolan ligger fortfarande högst belägen i Gruvområdet med utsikt över Falun. Den sidan av Falun kallas i folkmun för den gruvliga sidan då inte mycket växer på den förgiftade marken. Kopparfattig malm kastades bort i stora högar runt gruvan där den fick ligga och vittra tills det var dags att använda den i färgtillverkning. Den andra sidan ån, dit roströken inte nådde, kallas den ljuvliga sidan.

 

 

Varje dag passerade vi klockslagen som klingade oavbrutet, dag och natt. De ljöd som bevis för att pumparna fungerade och förde bort vattnet från gruvan. När den tystnade visste gruvarbetarna att det gällde att ta sig upp. Upp är detsamma som mot ett högre läge, upp mot molnen. Dimma skiljer sig från moln endast genom att dimman når ända ner till marken. Mången gång har jag känt den välla in och förblinda de viktigaste ögonblicken i mitt liv. Men så, när fasaden på gruvtornet renoverades och puts yrde på marken runt skolan som en dimridå, fick jag åka med bygghissen upp. Utsikten, som kommit att bli en vardagssyn, blev åter en magisk upplevelse. Det finns en bunt papper med ritade gruvhål bevarade från den här tiden. Det var nämligen där min konstkarriär började. Och själva gruvtornet gjorde oss mer än nöjda; över hela staden tornar det upp sig med symbolen ♀.


Endast en liten del Falu rödfärg exporteras eftersom rödfärgspigmentet beräknas ta slut cirka år 2090.

Receptet på Falu Rödfärg:

33 l vatten
2,5 kg vetemjöl
10 kg rödfärgspigment
1 kg järnvitriol
4 kg linolja

Koka upp 28 l vatten
Rör ut mjöl i 5 l vatten och vispa 
Koka under omrörning i 15 minuter
Tillsätt pigment och järnvitriol
Koka under omrörning i 15 minuter
Tillsätt linolja
Koka under omrörning i 15 minuter

 

 


 

 

ps redan i min allra första recension gör jag en koppling från john duncans blod till falu rödfärg

pss du kan gilla falu rödfärg på fb www.facebook.com/falurodfarg?sk=wall

 

 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0