W O W - Prince

&
Prince på Way Out West
12 augusti 2011

Festivaler är verkligen inget för alla.
Festivaler är verkligen inget för mig, förutom Norbergfestivalen som jag besökt 2007 & 2009. I Norberg får man förutom mycket kraftfulla ljudupplevelser (mest i elektronisk musik) även en extraordinär miljö.
W O W under helgen befann jag mig av naturliga skäl mest i närheten av installationen EXILE av Anastasia Ax.
Jag hörde också flera konserter... tillbakalutad tillsammans med ett tiotal fina människor omkring mig i ett stillsamt backstageområde. Där pågick både lättsamma skratt och personliga samtal, samtidigt godsaker att förtära. Likt ett trevligt trädgårdskalas hos vänner, fast med ljudet av 30 000 människor på andra sidan av höga staket. 

Men så var det trots allt EN konsert som fanns på allas läppar som ingen fick missa (man behöver inte vara ett stort fan för att inse storheten i möjligheten att se Prince live).
Utan att vara ett stort fan, inser vem som helst vad Prince har gjort för en viss genre i musiken. Prince skriver, komponerar och producerar nästan alla låtar själv och spelar de flesta instrumenten på sina album. Han ses som perfektionist och är känd för att ha hundratals osläppta låtar under eget namn eller under olika alias. Prince har använt många pseudonymer; det sägs att han blev trött på att se sitt namn överallt och att bara egoistiska personer tar äran för vad de gjort.
Jag tänker lite på Oni Ayhun igen dvs hur många vet vem det är... Och på The Kid Below.

 


Det var bara att följa strömmen av festivalare, strax efter att just Anastasia Ax och Oni Ayhun gått av fredagens EXILE. Eller följa Prince röst som öppnade med "1999".
Och när vi stod i en gigantisk ovation och såg Prince på tv... eller som en prick långt bort på scenen... man kunde naturligtvis snirkla sig in i massan och hamna längre fram med de som kan alla texter och på så vis komma i stämning... men tankarna snurrade t ex om någon blev galen och började skjuta in i folkmassan.
Jag gick iväg, ut från området, till en uteservering i närheten, där vi två satt och njöt av folktomhet. En timme senare hördes genom öppet fönster (vi bodde granne med festivalområdet) Prince som sjöng mig till sömns.

Just idag, fast 1969, började Woodstockfestivalen!
Den pågick i tre dagar med ca 500 000 besökare. Filmerna kan man se om med jämna mellanrum. Förutom oförglömliga framträdanden med Janis Joplin, Joe Cocker och Jimi Hendrix, men ändå särskilt Richie Havens, finns ett ljuvligt klipp på ett par som metodiskt förbereder sig för älskog i buskaget.



W O W - EXILE
12 fredag - Anastasia Ax med Oni Ayhun.
13 lördag - Anastasia Ax med Marja-leena Sillanpää o Dasha Rush.


Marja-leena Sillanpää.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0