Utsmyckning - Ulf Lernhammar

Utsmyckning: Ulf Lernhammar.

Plats: Järntorget, Örebro.

 

Utsmyckningar är olika estetiska rörelser som läggs till utan att störa stegrytmen eller riktningen i tangon. Det kan även fungera som beskrivning på en utsmyckning som betyder förskönande, dekor, utsirning, garnering, ornament eller prydnadsmönster. Offentliga utsmyckningar ska ofta passa en allmän smak och den allmänna smaken tycks vara tam enligt de som bestämmer om vad som får synas på allmänna platser. Som om det inte litas på att människor i allmänhet har omdöme nog och besitter ganska välutvecklade estetiska sinnen om vi bara får chansen. Ibland blir det ändå påträngande konstverk som gapar till oss, stygga, som man inte ens kan värja sig mot. Ibland, men det är faktiskt sorgligt sällan, blir man glad. Stillsamt glad, som när solen tittar fram, precis varje gång man går förbi. En sådan utsmyckning finns på torget i Västra Skogen av konstnären Roland Persson (Schlaraffenland). En sådan utsmyckning finns också nu, i form av en nyinvigd liten byggnad, på Järntorget mitt i Örebro gjord av konstnären Ulf Lernhammar.

 

Ulf Lernhammars utsmyckning är verkligen godis för ögat och det är likafullt ett intelligent verk med flera bottnar. Den utsmyckade byggnaden ser behändig ut som kan liknas vid en låda för leksaksklossar eller en karamellask, men är samtidigt en offentlig toalett. Toalett är även synonymt med klädsel; att göra toalett, att klä sig. Runt Järntorget åker bilar, passerar eller parkerar runt platsen. Byggnaden är klädd med större plåtbitar, lackade precis som bilarna dvs bilplåtar i olika färger. Helt enkelt som stycken av bildelar kan man säga från den parkering som fanns här tidigare. Hörnen är rundade vilket förstärker intrycket av att det är lätt att runda byggnaden; den står där den står, stadigt, men samtidigt med en känsla av fart och lätthet. Ulf Lernhammar har dessutom förankrat den här platsen till sin egen ateljé; det finns ett samband där emellan, likt en osynlig sträng från och med idag. För det som gör en offentlig utsmyckning riktigt bra, är när den både är förankrad i konstnärens arbeten och samtidigt har kopplingar till platsen. Utsmyckningar ska tålas att ses på år efter år utan att vi tröttnar. Vi kan passera utan att ens se utsmyckningen när vi är inne i egna spännande tankar, men att vi andra dagar ivrigt ser ditåt så fort vi närmar oss platsen. Kanske med växande förståelse och nya infallsvinklar med tiden. Så ska en utsmyckning både smälta in och kittla våra blickfång. Det är alltså helt andra kriterier än vad som gäller i ett gallerirum.

 

Vad är det som gör att man kan se på en rutig, randig eller prickig målning hur länge som helst, liksom fastna, utan att tröttna. Ulf Lernhammars målningar skulle kunna avfärdas som allt för enkla, men han har själv gett oss svar på sinnets iver som vill fortsätta titta och på så vis växer målningarnas hållbarhet med en titel som ”Ikon”. Ikoner är helgonbilder eller en symbol som är tecken, emblem, märken, en sinnebild eller metaforer. Ett piktogram alt. ikon kan vara ett skrivtecken som representerar ett objekt eller begrepp genom en, oftast förenklad, illustration. Piktogrammen används eftersom de förstås av alla människor oavsett språk, exempelvis symbolbilden för herr- och damtoalett!

Ett annat ord på en återkommande titel i Ulf Lernhammars arbeten är ”Strip”. Om man slår upp det i svenska ordboken finns inga förklaringar, men i engelskan däremot. Det betyder strippa dvs att klä av sig, plocka bort, skala av, ta ifrån, remsa, list, skena, tecknad serie och dräkt! Man börjar inse hur lite slumpen har att göra med Ulf Lernhammars förhållningssätt till det han gör...? Eller kanske snarare hur fint slumpen får gå hand i hand med tanken, det genomtänkta. Vi får spontant slå följe med Ulf Lernhammar på en vindlande tur, så ta ett djupt andetag för här följer en lång mening som antagligen bara beskriver en liten del; det är kanske inte möjligt att förklara varför en lång radda med färgglada sträck som bildar en bård som ser ut att sväva i hörnet av rummet över gigantiska teckningar med lätta streck som vi kan låta oss lyftas med och sväva bort en smula in i något jo jag skulle vilja kalla det för evighet nej det kanske inte är möjligt att förklara, men vi förstår precis. Allt sker på ett undermedvetet plan, numer även när vi passerar Järntorget i Örebro.

Marja-leena Sillanpää.

 

 


Det finns förmodligen många anledningar till att ta sig till Örebro om man inte bor där, det finns all anledning att tro att man samtidigt behöver utföra vissa behov. Förutom att det är stiligt att se Ulf Lernhammars utsmyckning, väntar ännu en upplevelse innanför dörrarna. Åk dit så får du veta.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0