Konsert - Phill Niblock


Phill Niblock med Allison Cameron23 okt Plats - The StoneAvenue C & East 2nd Street10009New York, NY, US
Phill Niblock med Thomas Ankersmit
19 nov Plats - St. Leonard´s ChurchShoreditchW1 London, UK


The Stone skyltar inte med sina spelningar, bara en diskret skylt på dörren i gathörnet. Inget tyder på att något storslaget ska ske där inne. I dörren 10 $ med plats för 50 personer att sitta. Vi kom två minuter för sent. Jag stod längs väggen.
Om man tänker sig en amerikansk variant fast här är Jean-Louis Huhta något yngre, Anders Lindsjö har blivit mullig, Pär Thörn är smalare, tillsammans med en fantastisk kombination av Sten Hanson och Freddie Wadling.Om man tänker sig denna kvartett på stolar i rad med varsin elgitarr i knät.Det framgår ingenstans vilka de här personerna är.Ingen av dessa herrar är Phill Niblock; han själv sitter längst fram i publiken med en dator framför sig.Jag vet inte hur spännande det här kan tänkas låta, men låt mig utveckla.Liknelserna som först slår mig är naturligtvis rent ytliga, men kombinationen är egentligen underbar. Jean-Louis Huhta oslagbar i sitt område. Jag minns särskilt ett dansstycke som spelades upp på en liten dator med en jäkligt snygg video som senare visades storskaligt på Fylkingen. Jag har bara hört Anders Lindsjö en gång, men den spelningen var oförglömlig. På utställningen Gråzoner på Ystads konstmuseum, där jag själv deltog med installationen Nio kyrkogårdar, läste Kristofer Flensmarck en gripande text med toner av Anders Lindsjö. Det hela var hårresande.Pär Thörn kan man ge hur många hyllord som helst (och ingen som känner till min recension av Alla platser där du inte läser detta eller har kännedom om mina samarbeten har undgått att jag har viss inblick i Pär Thörns arbeten). Slutligen Sten Hanson och Freddie Wadling i en och samma person! Som skönheten och odjuret eller som himlen och helvetet eller som när brillians, intelligens och det känsligaste av allt känsligt får mötas. Inget av detta fanns att höra på The Stone denna söndag kväll, men jag lovar att där uppstod en annan grym stämning. En ridå av sprängfull drone.

Om vi tänker på de få scener i Sverige med experimentell musik har det varit och är mansdominerat.Det har nästan känts löjligt.Var är brudarna?Varför är det så ytterst få tjejer som medverkar.Varför är jag bara en av få kvinnor i publiken.På den här konserten var det snubbar på scenen, men uppfriskande blandat i publiken. Det här är nämligen inte en upplevelse för en viss sort. Det här är till för precis alla som har öron att höra med, likväl för oss som gillar den här typen av musik. Det kanske inte är viktigt... eller ens intressant för de flesta av oss, men jag tyckte om det.
Under veckan kommer fler konserter.Jag kommer inte gå på alla, men nästa söndag är jag på plats igen:Experimental Intermedia / XI Records at the Stone, curated by Phill Niblock.

25 Tue 8             David Watson
10            Michael Schumacher
26 Wed
8             Ellen Band
27 Thur
8             Al Margolis
10            Peter Zummo
28 Fri
8             Mary Jane Leach
10            Annea Lockwood
29 Sat
8             Lois V Vierk
10            Byron Westbrook
30 Sun
8             Gen Ken Montgomery
10            Charlie Morrow


Marja-leena SillanpääNYC



Du kan själv gå in på hemsidan om du är nyfiken på The Stone.Du kan själv gå in på hemsidan om du är nyfiken på Phill Niblock.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0